Det uhyggelige erhvervstræf i Odder - et nyt hit? | Odder Radikale Venstre

Det uhyggelige erhvervstræf i Odder - et nyt hit?

Der var det årlige Erhvervstræf på Odder Parkhotel forleden. Ca. 140 gæster - det lokale erhvervsliv. Odder Kommune. Og Byrådet. Det var et hyggeligt arrangement. Dansk hygge, når den er bedst. Snakken gik. Samtale om en ny erhvervsudviklingsstrategi, ideer på bordet og nye kontakter på tværs. Det var superhyggeligt - ikke noget at pege fingre af - og dog.

Der er plads til forbedring. Hvad med 2 årlige Erhvervstræf? Det hyggelige og det uhyggelige. Det hyggelige som forleden. Alt er, som det plejer. Her går det godt, fru kammerherreinde, her går det godt, her går det godt.

Og det uhyggelige, hvor kommunen inviterer en langt bredere kreds. Hvor man definerer erhvervsudvikling bredt som alt det, der bidrager til at skabe business i Odder. Kunder. Omsætning. De lokale skoleledere og lærere burde med. De forsyner Odder med dygtige børn, der kan og vil klare sig i fremtidens samfund. Det lokale kulturliv skal med. De er leveringsdygtige i nye ideer, der kan revitalisere byens liv. De unge. Næste generation, der vokser op med ny teknologi, der radikalt ændrer måden, vi tænker på, arbejder på og er sammen på - socialt. De ældre - 6000 over 60 i kommunen burde vel også med. Erfaringens stemme. Og landdistrikterne - alle dem, der jævnligt dukker i Odder for at handle og opleve en bypuls.

Det uhyggelige erhvervstræf kunne så også dykke lidt mere ned i:

• Trump, Brexit, Macron, Merkel - spiller de en rolle for Odder

• FNs 17 bæredygtighedsmål -  hvad gør vi her? Og er der business i dem?

• Robottisering, disruption og digitalisering - er det noget, vi behøver tage alvorligt her? Eller er det noget, andre må tage sig af ?

Tradition og fornyelse. Vi ved, hvad vi holder fast i. Og vi udvikler ideer sammen på tværs af forskelle. Vi møder fremtiden med mod, nysgerrighed og forandringsvilje. Det bliver sjovt.

Povl Henningsen