Odder Radikale tror på kvalitet | Odder Radikale Venstre

Odder Radikale tror på kvalitet

Sund fornuft og mindre middelmådighed - det er pejlemærker hos Odder Radikale. Barren for kvalitet skal op og vi skal væk fra status quo. Sådan siger det radikale byrådsmedlem Kresten Bjerre i forbindelse med offentliggørelse af partiets valgprogram.

“Når kommunen afsætter penge, skal vi gøre op med tanken om, at “ret ok” er godt nok. Det er det ikke! Enten er noget  virkelig godt og bedre end tidligere, eller også er det middelmådigt og dermed kun ret OK - eller også er det dårlige end før,” siger Kresten Bjerre.

Efter fire år i Odder Byråd for Odder Radikale har Kresten Bjerre oplevet den store opbakning og kulturrigdom, som borgere, institutioner og erhvervsliv udøver hver eneste dag. Den erfaring og viden har han brugt sammen med de øvrige byrådskandidater og partiets meget aktive bagland til at skabe et valgprogram, der sætter retning for de områder, som partiet prioriterer.

“Hvorfor skal vi nøjes? Borgerne i Odder er veluddannede, kreative og både inden for business, forskning og kultur viser kommunens borgere, at de er blandt landets dygtigste på deres felt. Vi bor i et smørhul med Danmarks andenstørste by i baghaven - ovenikøbet Europæisk Kulturhovedstad i år. Det er alt sammen virkelig godt!” siger Kresten Bjerre.

I partiets valgprogram fremgår det, at Odder Radikale vil have handling nu lokalt. Derfor skal Odder Kommune sætte mål for, hvordan kommunen kan blive Klimakommune Plus. Her går det ikke at overlade ansvaret til andre og trække på skuldrene og henvise til at regeringen må klare det.

“Vi hænger altid i bremsen, når vi arbejder med grøn omstilling og miljøtiltag i Odder. Det skal laves om! Det kan vi godt. Vi skal turde gå foran og vælge løsninger, der har betydning i hverdagen for kommunens borgere. Det har andre mindre kommuner gjort - Samsø fx med energi og Lejre Kommune med økologi,” siger Kresten Bjerre.
Han har stor tro på kommunens evner.

“Jeg ved, at Odder Kommune kan gøre sig gældende. Kompetencerne blandt medarbejdere og befolkningen er der, vi skal som kommune magte - og turde - levere rammer der skaber rum for udvikling - både inden for miljø, skole, kultur og trivsel,” siger Kresten Bjerre.

Odder Radikale vil standse presset med besparelser på skoler og kultur. De vil endda rulle de seneste ændringer i skoleledelsen tilbage. Ifølge valgprogrammet skal landsbyskolerne være kulturcentrum og skolelederen skal være en del af et levende lokalmiljø - og derfor skal de have egen skoleledelse. Det gælder også de store byskoler. Her skal de tre store byskoler have lov til at udvikle egen identitet og kultur.

“Selv en blå kommune som Herning bruger masser af penge på kultur - Herning er faktisk blandt dem, der bruger mest i Danmark, mens Odder - der ligger bekvemt i et vækstområde,  er den kommune i hele Danmark, der bruger mindst. Det er en stor årsag til, at Odder Kommune ikke kan følge med vores nabokommuner,” siger Kresten Bjerre.