Pressemeddelelse: Radikale afviser at skære på skoler m.v. - forlader budgetforhandlingerne

De radikale afviser at skære på skoler, kultur og foreninger og forlader budgetforhandlingerne

Der var ikke megen forståelse fra forligspartierne (S, V, K & DF) for de radikale synspunkter og ønsker til næste års budget, siger Kresten Bjerre, - byrådsmedlem for de radikale i Odder.

For de radikale er det meget vigtigt, at skolerne ikke skal rammes af nedskæringer og centralisering af ledelserne.  Børnene er vores fælles fremtid og hver eneste skole skal have en god og kompetent skoleleder og gode rammer for undervisningen.

Det duer ikke at slå ledelserne i de 4 landsbyskoler sammen, - det er ikke den vej vi skal. Skolen i landsbyerne skal være et kulturcentrum og skolelederen være en del af et levende lokalmiljø.

Kresten Bjerre mener heller ikke, at Skovbakkeskolen og Vestermarksskolen skal lægges sammen. Efter hans mening duer det ikke skolelederen skal svækkes, og da slet ikke nu, hvor man på den nybyggede Skovbakkeskole skal udvikle sin egen nye identitet og kultur.

Så skolerne er vigtige for de radikale, - det er tæt på at være radikal hjerteblod, siger Kresten Bjerre. Vi kan ikke gå med i et forlig, som går i den modsatte retning og svækker skolerne.

Desuden vil Kresten Bjerre ikke være med til at fastfryse tilskuddet til foreningerne. De mange foreninger skal da understøttes og ikke udsultes, siger han.

Kresten Bjerre siger også nej til at reducere tilskuddet til kulturprojekter, - alle undersøgelser viser, at en øget bosætning bedst lykkes netop når der bliver investeret i at udbygge forenings- og kulturlivet.

Og så siger Kresten Bjerre, at det er tudetosset at fjerne et tilskud til VitaPark nu, hvor VitaPark har vist sig levedygtig og inden længe kan stå på egne ben. Der er ikke mange der ved, at der hver dag arbejder 350 mennesker i VitaPark.

Desværre så ryger de radikale forslag til nye udviklingsprojekter også væk. Alt det som kan være med til at løfte kommunen, skabe ny fremgang og være med til at få gang i bosætningen, - kommer nu ikke med i forliget. Nu er er så heller ikke længere en pulje til grøn omstilling og det ser ikke ud til at Odder vil trække i den grønne førertrøje

Det er Kresten Bjerre meget ked af, men de radikale finder, at kursen for det nye budget er forkert og selvom de radikale normalt altid er at finde i forligskredsen, så må vi denne gang trække en streg i sandet og sige, at vi her i Odder skal en anden vej. Derfor bliver budgetforliget uden de Radikale, - siger Kresten Bjerre.

Yderligere oplysninger:

Kresten Bjerre
Byrådsmedlem i Odder (RV)
Næstformand i udvalget for Børn, Unge og Kultur
Rosensgade 106, 8300 OddeR